علت ریزش مو یائسگی در خانم ها چیست؟
نوشته شده توسط : pari

ساختار فولیکول مو با وجود اندازه کوچک، پیچیدگی‌های زیادی دارد، که هنوز به خوبی درک نشده است، خصوصا ساز و کار مربوط به تاثیر تغییرات هورمونی بر فولیکول‌ها به طور کامل مشخص نیست. بررسی‌های مختلف نشان می‌دهند می‌توان عامل ریزش مو را به صورت عوامل بعدی شرح داد:

افزایش سن و کمبود استروژن

مطالعات نشان می‌دهند که موی افراد مشابه پوست در معرض افزایش سن قرار می‌گیرد. در زنان، فولیکول‌ های مو از میانه ۴۰ سالگی شروع به کوچک شدن می‌کنند و بدین ترتیب مو با گذر هر سال ظریف تر می‌شود. تعداد کل فولیکول‌های مو نیز با افزایش سن کاهش پیدا می‌کند.

این موضوع بر روی سطح جمجمه و سطح بدن رخ می‌دهد و افت مو بر روی سر و بدن در کنار هم رخ می‌دهد. در بعضی زنان، استروژن از رویش مو حمایت می‌کند و زمانی که یائسگی رخ می‌دهد، کاهش فولیکول‌های مو تسریع می‌شود.

الگوی زنانه ریزش مو

این یکی از مسائل مهمی است که شروع ریزش مو در دوران یائسگی را کلید می‌زند. بعضی از فولیکول‌های مو در این دوران تا حد زیادی کوچک می‌شوند و این موضوع باعث می‌شود توانایی خود در ایجاد موهای ضخیم تر را از دست بدهند، موهای بیش از حد ظریف ایجاد شده از این فولیکول‌ها نیز توانایی ایجاد پوشش بر روی سر را ندارند.

مراحل ریزش مو الگوی زنانه

این موضوع اغلب به صورت ارثی رخ می‌دهد، با این حال ممکن است بدون وجود زمینه ارثی نیز رخ دهد. در بعضی از زنان، کاهش استروژن و همزمانی با یائسگی می‌تواند نسبت آندروژن را به میزان زیادی افزایش دهد.

عدم بالانس هورمونی که بر اثر یائسگی اتفاق می افتد، می‌تواند الگوی زنانه ریزش مو را افزایش دهد. در نتیجه، بعضی از زنان که بیشتر ریزش موی آنها در بخش پیشانی و شقیقه‌ها رخ می‌دهد، موی صورت آنها بر روی چانه و لب با یائسگی افزایش پیدا می‌کند. بعضی زنان ممکن است به تستوسترونی که در درمان جایگزینی هورمونی به آنها داده می‌شود حساسیت داشته باشند.

تلوژن افلوویوم

تلوژن افلوویوم زمانی رخ می‌دهد که چرخه مو بهم می‌ریزد و موهای فرد شروع به ریزش می‌کنند. این موضوع می‌تواند به واسطه استرس شدید، بیماری، محدودیت مصرف کالری، عدم توازن هورمون تیروئید و کمبود آهن رخ دهد. در بعضی موارد، استرس یائسگی می‌تواند این مشکل را تحریک کند.

استفاده از داروهای مختلف

داروهای مشخصی وجود دارند که می‌توانند موجب ریزش مو شوند. در این میان، مسکن‌ها، داروهای ضد افسردگی و درمان‌های فشار خون به ایجاد این تاثیر مشهور هستند.

تعداد زیادی از زنان در حال انجام درمان‌های غدد درون ریز بعد از سرطان سینه هستند، این موضوع نیز می‌تواند موجب ریزش مو شود. تعداد کمی از زنان گزارش کرده اند که استفاده از هورمون تراپی (حتی بدون تستوسترون) می‌تواند ریزش موی آنها را تشدید کند.

بیماری‌های پوستی

تعدادی از بیماری‌های پوستی می‌توانند بر روی موی سر تاثیر بگذارند و موجب ریزش مو شوند. بیماری‌هایی نظیر آلوپسیا آره اتا، لوپوس و زخم آلوپسیا می‌توانند چنین مشکلاتی را ایجاد کنند.

درمان جایگزینی هورمونی

درمان جایگزینی هورمونی شامل دریافت هورمون‌های زنانه، نظیر استروژن و پروژستین است. زنان می‌توانند چنین هورمون‌هایی را به شکل‌های مختلفی دریافت کنند. به طور معمول این هورمون‌ها به صورت کرم‌ها، قرص‌ها و برچسب‌های پروژسترون و استروژن در اختیار افراد قرار می‌گیرند.

 

ادامه مطلب:

https://drmajidzadeh.com/3623

 





:: برچسب‌ها: #ریزش-مو , #یائسگی , #کمبود-استروژن ,
:: بازدید از این مطلب : 182
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 23 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: