علت جوش زدن خط فک چیست؟
نوشته شده توسط : pari

 

مسائل مختلفی وجود دارند که به ایجاد آکنه در ناحیه چانه و خط فک منجر می‌شوند. مهم ترین مسئله ای که در ایجاد این جوش‌ها موثر است، تغییرات هورمونی است. در ادامه تلاش می‌شود مسائلی که می‌توانند به ایجاد آکنه چانه و خط فک، خصوصا در سنین بزرگسالی منجر شوند، پرداخته ‌شود:

1. تغییرات هورمونی

جوش زدن چانه و خط فک به طور معمول در زمان‌های نزدیک به قاعدگی رخ می‌دهد. این جوش‌ها معمولا پیش از آغاز چرخه زنان آغاز می‌شوند، در این زمان‌ها پروژسترون بیشتری در پوست افراد وجود دارد که به حفظ آب در بدن کمک می‌کند و باعث می‌شود پوست افراد ظاهر پف کرده ای داشته باشد.

زمانی که این فرآیند رخ می‌دهد، فشار منافذ پوست افزایش پیدا می‌کند و مسیر منافذ پوستی باریک تر می‌شوند. به علاوه روغن موجود در این منافذ به واسطه عدم توازن هورمون‌ها و افزایش تستوسترون در دوره تغییر هورمونی پیش از قاعدگی ضخیم تر می‌شوند و در نتیجه جوش‌های بیشتری بر روی پوست فرد ظاهر می‌شوند.

زنان به میزان بیشتری در معرض آکنه‌های خط فک و چانه هستند. این جوش‌ها معمولا به واسطه افزایش هورمون‌های مردانه که غدد روغنی را تحریک می‌کنند ایجاد می‌شوند. بعضی از زنان در دوران قاعدگی خود با آکنه‌های بیشتری بر روی پوست خود مواجه می‌شوند، زیرا سطوح هورمونی بدن در این زمان شروع به تغییر می‌کند.

2. تماس دست با پوست صورت

عادت‌های مشخصی نیز وجود دارند که می‌توانند ایجاد آکنه بر روی صورت را تشدید کنند، برای مثال گذاشتن سر بر روی دست برای استراحت می‌تواند آلودگی و باکتری‌ها را از دستان به صورت منتقل کند. گرمی دست‌ها نیز کمک چندانی به پوست صورت نمی‌کند و در عوض می‌تواند محیطی ایده آل برای رشد باکتری‌ها بر روی صورت فراهم کند.

امر مشابهی برای فشار بر روی پوست وجود دارد. اگر فرد از کلاه یا ماسکی استفاده می‌کند که با کش یا بند به صورت وصل می‌شود، این موضوع وضعیت بدی برای پوست ایجاد می‌کند و در نتیجه به ایجاد آکنه کیستی منجر می‌شود. حتی ابزارهای دندان پزشکی که به شکل بدی روی صورت قرار گیرند نیز می‌توانند به ایجاد جوش های صورت بیانجامند.

3. سبک زندگی نامناسب

ممکن است فرد با بررسی جوش‌های خط فک خود متوجه شود که این جوش‌ها سفت تر هستند و برخلاف جوش‌های دیگر صورت سر سفید ندارند. براساس پزشکی سنتی آیورودا هندوستان، بخش پایینی صورت توسط انرژی کافا دوشا (Kapha dosha) اداره می‌شود. کافا دوشا انرژی ای است که توسط عناصر زمین و خاک نشان داده می‌شود.

وقتی انرژی کافا به بیش از حد مورد نیاز افزایش پیدا می‌کند (به واسطه مسائلی نظیر فشار، مصرف غذاهای نامناسب و مصرف کم آب آشامیدنی)، افزایش وزن، جمع شدن مایعات و آلرژِی در بدن رخ می‌دهد. این عوامل می‌توانند به ایجاد زخم‌های التهابی حساس به لمس و عمیق در اطراف نیمه پایینی صورت، خط فک، چانه و گردن منجر شود.

4. مصرف مواد دارویی

داروهایی که افراد مصرف می‌کنند، نظیر داروهای ضدبارداری، داروهای ضد افسردگی، ویتامین‌های بی و کورتیکواستروئیدها می‌توانند به ایجاد آکنه‌های خط فک و چانه کمک کنند.

5. ابتلا به بیماری‌ سندرم تخمدان پلی کیستیک

آکنه‌ها ممکن است علائمی از سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) باشند. در این بیماری زنان با سطوح بالاتری از هورمون‌های مردانه روبرو هستند و کیست‌های کوچکی در درون تخمدان‌های آنها شروع به رشد می‌کند.

6. استفاده از محصولات آرایشی بهداشتی نامناسب

مرطوب کننده‌ها، مواد آرایشی و محصولات مو ممکن است حاوی روغن‌های سنگین باشند، این محصولات آرایش می‌توانند به مسدود شدن منافذ صورت و ایجاد جوش‌ها منجر شوند.

7. استفاده از تجهیزات ورزشی

استفاده از بعضی تجهیزات ورزشی می‌تواند ایجاد جوش‌های صورت را تشدید کند. برای مثال ممکن است افراد از کلاه ایمنی ای استفاده کنند که با نواری بر روی چانه فرد گیر می‌افتد، ممکن است فرد از پد‌های شانه یا تجهیزات دیگری استفاده کند که در نزدیکی صورت قرار می‌گیرند. این بندها می‌توانند گرما و عرق را در این ناحیه به دام بیاندازند.

8. استفاده از بعضی سازهای موسیقی

ابزارهای موسیقی که در تماس مستقیم با چانه و خط فک قرار می‌گیرند می‌توانند به ایجاد جوش‌های این نواحی کمک کنند. سازهایی نظیر ویالون می‌توانند به ایجاد جوش‌های بیشتر در این نواحی منجر شوند.

9. اصلاح صورت

اصلاح صورت می‌تواند به ایجاد جوش در نواحی خط فک و چانه کمک کند. اصلاح با تیغ آلوده، به باکتری‌ها اجازه می‌دهد به پوست وارد شوند، همچنین بعضی از کرم‌های اصلاح و روغن‌ها می‌توانند منافذ پوست را مسدود کنند. در بعضی موارد، اصلاح صورت می‌تواند به ایجاد حساسیت بر روی پوست حساس منجر شود و این حساسیت نیز جوش‌های جدیدی را بر روی صورت ظاهر می‌کند.

10. حساسیت پوست به لوازم آرایشی

حساسیت به پوشش‌های مختلف یا لوازم آرایشی می‌تواند به ایجاد آکنه بر روی خط فک منتهی شود. خصوصا اگر پوست فرد حساسیت داشته باشد. استفاده از مواد جدید برای شستشوی صورت یا آرایش یا پوشیدن کلاه ایمنی با نوار نگهدارنده و پوشیدن لباس‌هایی با یقه‌های تنگ می‌توانند شما را با حساسیت پوستی و ایجاد جوش‌های جدید مواجه کنند.

11. مشکلات دیگری که می‌توانند به ایجاد جوش فک منجر شوند

این موارد، مسائل و بیماری های دیگری هستند که می‌توانند به ایجاد جوش بر روی فک افراد منجر شوند:

  • التهاب: ممکن است فولیکول‌های آلوده شده به ایجاد جوش‌های قرمز و دردناک منجر شوند.
  • سلولیت ها: عفونت‌های پوستی که در کنار جراحات یا زخم‌ها ایجاد می‌شوند می‌توانند به ایجاد جوش منجر شوند.
  • درماتیت تماسی: یک واکنش پوستی به محصولاتی است که افراد استفاده یا لمس می‌کنند، موادی نظیر مواد شوینده لباس یا سطوح ممکن است به ایجاد جوش کمک کنند.
  • فولیکولیت: به عفونت فولیکول‌های مو گفته می‌شود.
  • آکنه روزاسه: مشکلی است که موجب قرمزی و جوش زدن صورت می‌شود.

ادامه مطلب:

https://poostpedia.com/2025





:: برچسب‌ها: #جوش , #جوش-فک , #جوش-صورت ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 4 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: