نوشته شده توسط : pari

علت پیچ خوردگی مچ پا

پای شما ممکن است در هنگام فعالیت‌های مختلف پیچ بخورد مانند:

  • راه رفتن یا ورزش کردن روی یک سطح ناصاف
  • زمین خوردن
  • انجام ورزش‌هایی که نیاز به حرکات برگشتی یا چرخش پا دارد مانند دویدن، بسکتبال، تنیس، فوتبال آمریکایی و فوتبال
  • در طول فعالیتهای ورزشی، وقتی در حال دویدن هستید، ممکن است فرد دیگری پا روی پای شما بگذارد و باعث پیچ خوردن پا شود.

علائم پیچ خوردگی قوزک پا

قوزک پیچ‌خورده درد زیادی دارد. دیگر علائم می‌تواند شامل موارد زیر شود:

  • ورم مچ پا
  • کبودی
  • حساسیت به لمس
  • عدم ثبات قوزک. این مشکل زمانی رخ می‌دهد که رباط کاملاً پاره شده باشد یا مفصل قوزک کامل دررفته باشد.

درمان پیچ‌خوردگی قوزک مچ پا

دکتر رضا نادری، فوق تخصص مچ پا و ارتوپد، معتقد است که تقریباً تمامی پیچ‌خوردگی‌های مچ پا بدون جراحی قابل درمان هستند. حتی پارگی کامل رباط هم بدون جراحی قابل درمان است اگر به درستی گچ گرفته شود.

درمان همه انواع پیچ‌خوردگی قوزک پا شامل سه مرحله است.

  • مرحله اول شامل استراحت، ثابت نگه داشتن قوزک و کاهش ورم است.
  • مرحله دوم شامل بازگرداندن میزان حرکت، قدرت و انعطاف قوزک است.
  • مرحله سوم شامل تمرین‌های نگهداری و بازگشت به فعالیت‌هایی است که نیاز به چرخاندن قوزک ندارند. پس از مدتی، می‌توان فعالیت‌هایی انجام داد که نیاز به چرخش ناگهانی و شدید دارند مانند تنیس، بسکتبال یا فوتبال.

دوره نقاهت پیچ خوردگی مچ پا

این برنامه درمان سه مرحله‌ای می‌تواند برای پیچ‌خوردگی خفیف دو هفته و برای پیچ‌خوردگی شدید شش تا دوازده هفته طول بکشد.

درمان خانگی پیچ خوردگی مچ پا

برای پیچ‌خوردگی خفیف، پزشک ممکن است درمان خانگی را تجویز کند.

  • از راه رفتن خودداری کنید و به قوزک پا استراحت دهید.
  • بلافاصله پس از آسیب دیدگی، باید روی قوزک یخ بگذارید تا ورم نکند. می‌توانید سه تا چهار بار در روز و هر بار به مدت 20 تا 30 دقیقه از یخ استفاده کنید. یخ را مستقیم روی پوست قرار ندهید.
  • انواع مختلف باندهای کشی و مچ‌بندهای طبی مانع حرکت قوزک می‌شوند و از آن محافظت می‌کنند.
  • در 48 ساعت اول، تا آنجا که می‌توانید قوزک پا را بالاتر از سطح قلب خود نگه دارید.

دارو درمانی

داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن می‌توانند به کنترل درد و ورم کمک کنند. از آنجا که این داروها با کاهش ورم و کنترل درد به افزایش عملکرد شما کمک می‌کنند، برای پیچ‌خوردگی‌های خفیف از داروهای آرام‌بخش بهتر هستند.

درمان غیرجراحی

برخی پیچ خوردگی‌ها به درمان‌های دیگری علاوه بر درمان خانگی و دارو نیاز دارند.

عصای زیر بغل. در بسیاری موارد، ورم و درد به مدت دو تا سه روز ادامه دارد. راه رفتن ممکن است سخت باشد و پزشک ممکن است پیشنهاد کند که از عصا استفاده کنید.

بی حرکت نگه داشتن قوزک. در مراحل اولیه بهبودی، حتماً باید قوزک را ثابت نگه داشت و از حرکت‌های ناگهانی محافظت کرد. برای پیچ خوردگی درجه دو، یک وسیله پلاستیکی قابل بیرون آوردن مانند کفش‌های مخصوص پیچ خوردگی یا آتل مخصوص مچ پا استفاده کنید تا قوزک حرکت نکند. پیچ‌خوردگی درجه سه ممکن است به مدت دو تا سه هفته نیاز به گچ گرفتن داشته باشد.

 

ادامه این مقاله را در سایت نبض ما بخوانید



:: برچسب‌ها: #قوزک-پا , #پیچ-خوردگی-مچ-پا , #مچ-پا ,
:: بازدید از این مطلب : 70
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

در اینجا سه تا از بهترین (و ایمن ترین) تمرین ها برای بهبود روند درمان  ACL معرفی می شوند:

اسلاید پاشنه

بدون تحمل وزن باعث بهبود دامنه ی حرکتی زانو می شود. با نشستن روی زمین با زانوهای کاملا صاف و کشیده شروع کنید . زانوی صدمه دیده را به آرامی خم کنید و پاشنه خود را روی زمین به سمت خود بکشید. به آرامی پا را به حالت شروع برگردانید و ۱۰ بار تکرار کنید.

انقباضات ایزومتریک عضلات چهار سر ران

این حرکت نیز به صورت نشسته انجام می شود. برای این کار ، لازم است که زانوی صدمه دیده خود را به صورت صاف و کشیده روی زمین قرار دهید و زانوی دیگر را خم کنید. اکنون به آرامی عضله ی چهار سر ران سمت آسیب دیده را بدون حرکت دادن زانو و به صورت در جا و به مدت ۱۰ ثانیه سفت نگه دارید. به مدت ۶-۱۰ ثانیه انقباض را رها کنید. این حرکت را ۱۰ بار تکرار کنید.

خم کردن زانو در حالت دمر

ابتدا روی شکم با زانوهای صاف دراز بکشید. حالا زانوی صدمه دیده ی خود را خم کنید و پاشنه خود را به سمت باسن خود بکشید. پنج ثانیه نگه دارید. شل کنید. سپس ۱۰ بار تکرار کنید.

تمرین های دو هفته اول بعد از عمل رباط صلیبی قدامی

تمرینات انقباضی سبک در ۲ هفته اول برای بازگشت به الگوهای تقویت مناسب عضلات بسیار مهم هستند. در ابتدا مهم است كه همسترینگ و چهار سر ران با هم منقبض شوند.

انقباضات همزمان عضلات زانو

انقباض عضلات زانو

در حالت نشسته با پاهای دراز شده، یک حوله لوله شده یا بالشت زیر زانو قرار دهید. پاشنه پا را به طرف زمین فشار دهید تا همسترینگ شما منقبض شود و در حالی که این فشار را نگه داشته اید ، پشت زانوی خود را به حوله بفشارید تا چهار سر ران شما منقبض شود. این حالت را برای ۱۰ ثانیه حفظ کنید و ۱۰ بار تکرار کنید.

بهتر است که به محض کاهش درد و تورم، تمرین های عضلات اطراف زانو را در حالت تحمل وزن انجام دهید. به این ترتیب که می توانید با استفاده از یک باند در اطراف زانو که به یک پایه میز وصل می شود و صاف کردن زانو در برابر مقاومت باند ، شروع کنید.

انقباض چهارسر در مقابل باند

با یک باند تمرینی که یک سر آن به دور پایه میز و سر دیگر به پشت زانو بسته شده است بایستید. یک قدم به عقب بگذارید تا باند به حالت کشش درآید : زانو را به آرامی خم کنید ، سپس به آرامی آن را در مقابل مقاومت باند صاف کنید. به مدت ۳ ثانیه نگه دارید ، رها کنید و سپس تکرار کنید.

انقباض چهار سر ران

اسکوات دو پا

پاهای خود به اندازه ی عرض شانه باز کنید و انگشتان پا را به سمت جلو بکشید. یک بالش را بین زانوها قرار داده و عضلات ران را به داخل فشار دهید. با خم کردن باسن و فشار دادن باسن به عقب، اسکوات را انجام دهید. پشت خود را صاف نگه دارید و بالش را با زانو فشار دهید. ماهیچه های ران خود را در طول حرکت محکم نگه دارید.

اسکات دو پا

اسکوات تک پا

با یک زانوی خم شده بایستید و یک چوب در این دست خود نگه دارید. زانوی ایستاده خود را صاف کرده و عضلات موجود در ران خود را محکم کنید. عضلات ران خود را محکم نگه دارید، آهسته (۱-۲ ثانیه) زانوی خود را خم کنید – اطمینان حاصل کنید که زانوی شما هم راستای انگشت ۳ پای شما پایین بیاید. سپس به آرامی (۱-۲ ثانیه) برای حفظ انقباض عضلات ران خود را صاف کنید.

اسکات تک پا

همچنین در طول دو هفته اول بعد از جراحی حفظ کنترل لگن مهم است. عضلات گلوتئوس در کنترل اندام تحتانی اهمیت دارند ، بنابراین فعال نگه داشتن آن ها مهم است. دو تمرین آسان برای باسن عبارتند از:

حرکت صدف

به پهلو دراز بکشید، باسن خود را به سمت قفسه سینه و زانوها را تا ۹۰ درجه خم کنید.

حرکات: پشت و لگن را ثابت نگه دارید و مچ پا ها را به یکدیگر بچسبانید، زانوی خود را تا حد ممکن بالا ببرید. ۳ ثانیه نگه دارید، سپس پایین بیاورید. برای پیشرفت بیشتر – وزنه ای را بالای زانوی بالایی خود قرار دهید.

بسیار مهم است زمانی که زانو هنوز دچار درد و تورم است و طاقت تحمل وزن بیش از حد را ندارد، حرکت را تمام کنید.

تمرین بعد از عمل رباط صلیبی

حرکت صدف ایستاده

موقعیت شروع: پاها را به اندازه ی عرض شانه باز کنید و باند ورزشی را دقیقاً بالای هر دو زانو قفل کنید. کمی به سمت زانو خم شوید در حالی که کمر خود را صاف نگه می دارید.

حرکت: به آرامی زانوها را به سمت بیرون تا آنجا که می توانید باز کنید و دوباره فقط مقدار کمی به داخل ببرید. تا تا زمانی که خسته نشدید آن را تکرار کنید.

 

ادامه مطلب...

 

دکتر غلامرضا نادری بورد تخصصی ارتوپدی



:: برچسب‌ها: #اسکوات-دو-پا،#انگشتان-پا،#درد-پا،#عمل-زانو ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 30 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

شوره سر می‌تواند در زمان‌های استرس یا بیماری تشدید شود. سرما و زمستان‌های خشک می‌توانند به ایجاد شوره سر منجر شوند و یا وضعیت شوره سر فرد را تشدید کنند. 

یکی از دلایل دیگر، بیماری درماتیت سبورئیک (پوست قرمز، خارش دار و پوسته ریزی)است. بعضی از افرادی که در بخش‌های دیگر بدن خود التهاب پوستی درماتیت سبورئیک دارند ممکن است با شوره سر مواجه شوند، این افراد معمولا در گوش‌ها، مرکز پوست و سینه خود به درماتیت سبورئیک مبتلا هستند. 

با وجود این که دلیل اصلی شوره سر همان چیزی است که پیش از این ذکر شد، عوامل دیگر می‌توانند ایجاد شوره سر را تشدید کنند یا باعث بدتر شدن وضعیت فرد شوند که در ادامه به آن می پردازیم.

۱. داشتن پوست چرب و حساس

پوست چرب و حساس ممکن است به واسطه بیماری‌های دیگر نظیر درماتیت سبورئیک ایجاد شود. درماتیت سبورئیک در بدن افراد به ایجاد پوست چرب و قرمز منجر شود که با تکه‌های زرد و سفید برفک پوشانده شده اند. 

این بیماری می‌تواند بر روی پوست سر فرد و نواحی دیگر بدن نیز که سرشار از غدد روغنی هستند تاثیر بگذارد. نواحی نظیر چین‌های اطراف بینی، پشت گوش‌ها، شکم و زیربغل‌ها نیز در معرض این بیماری پوستی هستند.

۲. پوست خشک

اگر فرد پوست خشک داشته باشد یا به بیماری‌هایی نظیر اگزما مبتلا شده باشد، احتمالا پوست سر وی نیز خشک، پوسته پوسته و بسیار خارش دار خواهد بود. پو

سته‌های ناشی از خشکی پوست معمولا کوچکتر هستند و روغن کمتری دارند. خشکی پوست می‌تواند در اقلیم‌های سردتر و زمستان‌ها به واسطه شرایط خشک آب و هوایی تشدید شود.

 ۳. استفاده نامناسب از شامپو باعث تشدید شوره سر میشود.

درمان خانگی شوره سر

 
اگر افراد سر خود را به صورت منظم شست و شو ندهند، روغن‌ها و سلول‌های پوستی می‌توانند بر روی پوست سر جمع شوند و این موضوع شوره سر را به همراه دارد. هورمون‌های مردانه که با نام آندروژن‌ها شناخته می‌شوند نیز می‌توانند باعث ایجاد پوست چرب و روغنی شوند که شوره سر را به همراه دارد. 
با این حال، استفاده بیش از حد از شامپو نیز می‌تواند به خشکی پوست سر و ایجاد شوره منتهی شود. توصیه می‌شود که یک روز در میان به استفاده از شامپو پرداخته شود تا تعادلی مناسب میان خشکی و چربی پوست برقرار شود.
 

۴. شانه کردن نامنظم مو

شانه کردن نامنظم مو می‌تواند شانس ابتلا به شوره سر را افزایش دهد، زیرا در این صورت مجموعه ای از سلول‌های مرده بر روی پوست سر جمع می‌شوند.
 

۵. هوای گرم و خشک

هوای گرم و خشک نیز می‌تواند باعث خشکی پوست سر شود و شوره سر را تشدید کند.

۶. آلودگی هوا 

آلودگی هوا نیز می‌تواند به ایجاد شوره سر دامن بزند، زیرا مواد شیمیایی موجود در هوا می‌توانند بر روی پوست تاثیر بگذارند و موجب حساسیت یا واکنش آلرژیک پوست سر شوند.

 ۷. شامپوهای قلیایی

افرادی که از شوره سر رنج می‌برند باید به سراغ شامپوهایی خنثی یا با خاصیت اسیدی کم بروند. اگر این افراد از محصولاتی استفاده کنند که برای آنها مناسب نیست یا پوست آنها به آن حسایت داشته باشد، و واکنش نشان دهد. که باعث خارش دار و پوسته پوسته شدن آن میشود.
محصولات مو که شامل روغن‌ها هستند می‌توانند ایجاد شوره سر را تشدید کنند زیرا قارچ‌ها می‌توانند از این چربی‌ها تغذیه کنند و در حضور این مواد رشد بیشتری داشته باشند. محصولات حالت دهنده می‌توانند بر روی پوست سر جمع شوند و موجب چربی بیشتر مو شوند.

 ۸. رژیم غذایی نامناسب

باید به این مسئله دقت شود که خوردن غذاهای سرشار از زینک، ویتامین B و چربی‌ها می‌توانند از ایجاد شوره سر جلوگیری کنند. 

۹. استرس و اظطراب باعث تشدید شوره سر می شود.

استرس و شوره سر

استرس می‌تواند هر بیماری پوستی را تشدید کند و سیستم ایمنی بدن را نیز تضعیف نماید. اگر چه میکروب عامل شوره سر بر روی پوست سر همه افراد وجود دارد، اما زمانی که سیستم ایمنی افراد مختل شود، این میکروب فعالیت بیشتری پیدا می کند
استرس می‌تواند موجب ایجاد دوره‌های خارش شود، به نحوی که با خاراندن بیشتر، میزان خارش سر فرد افزایش پیدا کند و این موضوع تا مدتی ادامه پیدا می‌کند.
بنابرین در نظر گرفتن روش‌های آرام سازی و ریلکسیشن در برنامه روزانه افراد اهمیت زیادی دارد، تا بدین ترتیب سطح استرس کاهش پیدا کند و سلامت پوست سر فرد بهبود پیدا کند.
 
 
دکتر نابت تاجمیر ریاحی متخصص پوست و مو در شمال تهران


:: برچسب‌ها: #شوره-سر،#خارش-سر،#ریزش-مو ,
:: بازدید از این مطلب : 73
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 29 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

استنت‌ها لوله‌های کوچک، مشبک و باز شونده ای هستند که برای درمان شریان‌های باریک یا ضعیف شده در بدن به کار می‌روند. در بیماران مبتلا به بیماری شریان کرونر (CAD)، استنت‌ها برای باز نگه داشتن شریان‌های باریک شده و کمک به کاهش علائم نظیر درد قفسه سینه (آنژین) یا کمک به درمان یک حمله قلبی استفاده می‌شوند.

این انواع استنت به طور معمول استنت‌های قلبی نامیده می‌شوند، همچنین در بعضی موارد این استنت‌ها با نام استنت‌های کرونری یا فنر قلب هم شناخته می‌شوند. به طور معمول این استنت‌ها از بافت شبکه ای شکل فلزی ساخته می‌شوند و در درون شریان‌های کرونری باریک شده قرار داده می‌شوند. 

معمولا استنت‌ها با روشی که روش مداخله‌ای ماورای پوستی کرونری یا به زبان ساده ورود به عروق قلب از راه پوست(آنژیوپلاستی) نامیده می‌شود در بدن قرار داده می‌شوند و بدین ترتیب استنت‌ها مانع از انسداد مجدد شریان می‌شوند (تنگی مجدد شرایین).

در حال حاضر پنج نوع استنت وجود دارند:

  • استنت درمان دوگانه (DTS)
  • استنت‌های مهندسی زیستی
  • بست عروقی قابل جذب (BVS)
  • استنت‌های دارویی (DES)
  • استنت‌های تماما فلزی (BMS)

استنت درمان دوگانه (Dual Therapy stent- DTS)

استنت درمان دوگانه (DTS) جدیدترین نوع استنت‌های عروق کرونری است که در حال حاضر مورد استفاده قرار می‌گیرد. این استنت‌ها در نوع خود کاملا جدید هستند و برای کاهش احتمال باریک شدن مجدد شریان و کاهش نیاز به تکرار عمل جراحی طراحی شده اند، همچنین این استنت‌ها می‌توانند به تسریع فرآیند بهبود فرد کمک کنند. این استنت‌ها مزیت‌های هر دو نوع استنت دارویی و استنت‌های مهندسی زیستی را همزمان با هم دارند و تنها استنت‌هایی هستند که ضمن به همراه داشتن دارو، فناوری درمان فعال نیز به همراه خود دارند.

استنت درمان دوگانه (DTS) پوششی در درون و بیرون خود دارد که خطر ایجاد لخته‌های خونی و التهاب را کاهش می‌دهد و به تسریع فرآیند بهبود شریان کمک می‌کند. سطح استنت که در برابر دیواره شریان قرار می‌گیرد حاوی دارویی است که برای جلوگیری از انسداد مجدد شریان آزاد می‌شود. رها سازی این دارو نگرانی ای از ایجاد ورم یا پاسخ التهابی در بدن ایجاد نمی‌کند. این دارو از طریق پلیمر قابل جذب زیستی آزاد می‌شود که با مرور زمان در بدن جذب می‌شود. 

سمتی از استنت که به طرف جریان خون است با آنتی بادی‌ها پوشانده شده است. آنتی بادی‌ها به بهبود طبیعی بدن کمک می‌کنند و شرایط بهتری برای عملکرد سالم شریان ایجاد می‌کنند.

بست عروقی قابل جذب (Bioresorbable Vascular Scaffold)

بست‌های عروقی قابل جذب (BVS) نوعی استنت دارویی هستند که بر روی بستر قابل جذبی وارد شریان می‌شوند. مجموعه این استنت با گذر زمان توسط بدن جذب می‌شود.

مشابه بعضی از انواع موجود استنت‌های دارویی (DES)، بست‌های عروقی قابل جذب (BVS) با دارویی پوشانده شده اند که با گذر زمان از پلیمر قابل جذبی آزاد می‌شوند تا بدین ترتیب خطر باریک شدن مجدد شریان (تنگی مجدد) کاهش پیدا کند. بست عروقی نیز با گذر زمان جذب بدن می‌شود. برخلاف استنت درمان دوگانه (DTS)، هیچ عنصر فعالی در درون بست عروقی قابل جذب (BVS) وجود ندارد تا به بهبود شریان کمک کند.

استنت‌های مهندسی زیستی (Bio-engineered Stent)

استنت‌های مهندسی زیستی که با نام استنت‌های پوشانده شده با آنتی بادی نیز شناخته می‌شوند. این نوع از استنت با ا ستنت درمان دوگانه (DTS) متفاوت است، زیرا حاوی پلمیر نیست و از دارو استفاده نمی‌کند. در نتیجه، این استنت به افزایش سرعت درمان مسیر سلولی شریان و در نتیجه افزایش سرعت بهبود طبیعی کمک می‌کند.

آنتی بادی موجود بر روی سطح این استنت‌ها سلول‌های پیش ساز اندوتلیال (EPC‌ها) را جذب می‌کند، این سلول‌ها از جانب مغز استخوان انسان فرستاده می‌شوند و به افزایش سرعت ایجاد سلول‌های لایه درون رگی (اندوتلیوم) کمک می‌کنند. این فرآیند باعث پوشش سریع سطح استنت می‌شود و به کاهش خطر ایجاد ترومبوز (لخته‌های خونی) کمک می‌کند.

استنت‌های دارویی (Drug Eluting Stent)

استنت‌های دارویی (DES) با دارویی پوشانده شده اند که برای جلوگیری از رشد بافت زخم در مسیر شریان آزاد می‌شوند. این دستگاه های کوچک به شریان کمک می‌کنند باز و منعطف باقی بماند همچنین به حفظ جریان خون و کاهش شانس باریک شدن و انسداد مجدد کمک می‌کنند. با این حال، این استنت‌ها شانس ایجاد لخته‌های خونی را افزایش می‌دهند (ترومبوز ناشی از استنت).

این استنت‌ها فرآیند بهبود کندتری دارند و به همین دلیل بیمارانی که از استنت دارویی استفاده می‌کنند باید به شکل دقیقی پیشنهادات پزشک برای درمان دارویی را دنبال کنند تا خطر ترمبوز ناشی از کاشت فنر در رگ را کاهش دهند. انجمن متخصصان قلب آمریکا پیشنهاد می‌کند بیماران بعد از گذاشتن استنت‌های دارویی به مدت دوازده ماه به درمان دارویی بپردازند.

استنت‌های تماما فلزی (Bare Metal Stent)

استنت‌های فلزی معمولا از استیل ضد زنگ ساخته می‌شوند و هیچ پوشش ویژه ای ندارند. این استنت‌ها پس از انجام آنژیوپلاستی به صورت بستی برای باز نگه داشتن رگ‌های خونی به کار می‌روند. با بهبود شریان، بافت‌ها در اطراف استنت شروع به رشد می‌کنند و آن را در محل خود نگه می‌دارند. با این حال، در بعضی موارد رشد اضافی در بافت زخم مسیر شریان می‌تواند خطر انسداد مجدد را افزایش دهد.

 


دکتر نادر افشاری متخصص قلب و عروق



:: برچسب‌ها: #استنت , #بیماری-قلبی , #درد-قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 115
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 20 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

حالا دیگر همه می دانند که برای پیشگیری از شیوع کرونا، اولین و ساده ترین کار شستن مکرر دست ها است. 20 بار در روز و به مدت 20 ثانیه شستن دست، استفاده از ضد عفونی کننده های حاوی الکل 70 درصد، پوشیدن دستکش، همه و همه کارهایی است که برای محافظت از خود در برابر کرونا انجام می دهیم.

احتمالاً در این مدت، شاهد قرمز شدن یا پوسته پوسته شدن دست خود بوده اید و به عنوان اولین و بهترین راهکار برای جلوگیری از خشک شدن پوست است. اما آیا واقعاً شستن دست باعث خشکی پوست دست می شود؟ جواب کوتاه مثبت است.

ما در اینجا قصد داریم به راه هایی برای پیشگیری از خشکی و قرمز شدن پوست دست شما بپردازیم. راه هایی وجود دارد که می تواند برای کاهش احتمال درماتیت پوستی دست به کار گرفته شود:

- از کرم های فاقد مواد معطر استفاده کنید و حتماً به استفاده از مرطوب کننده بعد از شستشوی دست ها برای همیشه عادت کنید.

- تا حد امکان از شوینده های آنتی میکروبیال برای شستشوی دست های خود استفاده کنید. سپس دست های خود را به صورت عادی آب بکشید.

- یک دستکش نخی تهیه کرده و شب ها قبل از خواب، یک لایه کرم دست روی هر دو دست خود بمالید و سپس دستکش ها را پوشیده و بخوانید. این کار، تقریباً مانند یک ماسک پوست عمل کرده و از ترک خوردن پوست دست جلوگیری می کند.

- اگر مشغول تمیز کاری هستید، حتماً پوست دست خود را از تماس با مواد تیز یا مواد شیمیایی مصون نگه داشته و دستکش بپوشید. حتماً دست خود را خشک کنید و نگذارید مرطوب بماند.

- در صورتی که در منطقه ای هستید که هنوز هوا سرد است، حتماً در خارج از خانه نیز دستکش بپوشید. زیرا می تواند باعث خشکی پوست و اگزمای پوست دست شما شود. سایر نقاط بدن شما به وسیله البسه محافظت می شود اما صورت و دست های شما چه در هوای گرم و آفتابی و چه در هوای سرد همواره در معرض آسیب است.

- اگر پوست دست شما دچار خارش، ترک پوستی یا خونریزی شده است، حتماً به یک مشاوره پوست یا متخصص پوست مراجعه کنید. (شما می توانید سوالات خود را درباره پوست و مو در سایت پوست پدیا پرسیده و از پزشک متخصص پوست، دکتر نابت تاجمیر ریاحی، پاسخ دریافت کنید). در صورت ابتلای به اگزما، درمان هایی شامل مراقبت و استروئیدها مورد نیاز است. در صورت تشخیص پزشک، نگران عوارض مصرف استروئیدها نباشید. هدف از مصرف پمادهای استروئیدی، کاهش تورم و همچنین بازسازی پوست است. در صورت عدم درمان اگزما، نه تنها ادامه این بیماری سبب ناراحتی و درد شما می شود بلکه می تواند فعالیت های روزانه شما را محدود کرده و پوست را مستعد عفونت کند و در واقع اثر محافظتی پوست از بدن را از بین ببرد.

 

منبع...

 



:: برچسب‌ها: #خشکی-پوست , #خشکی-دست , #پوست-دست ,
:: بازدید از این مطلب : 114
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 11 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آیا کمر درد نشانه سرطان بیضه است؟

اگر فکر می کنید سرطان بیضه و کمردرد شما بهم مربوطند، مقاله زیر به شما در تشخیص این امر کمک می کند.

اگر چه سرطان بیضه در تمامی نقاط جهان به یک میزان شایع نیست، اما نمی ‌توان شیوع آن را نادیده گرفت. حدود 1 درصد از مردانی که در رده سنی بین 15 الی 35 سال قرار دارند، مبتلا به سرطان بیضه هستند.

این نوع تومور قوی که در یک یا هر دو بیضه رشد می کند و در صورت گسترش تومور به بقیه اندام ها، می ‌تواند موجب بروز درد در پایین کمر شود. در ادامه با برخی از علل غیر عادی کمردرد آشنا خواهید شد.

کمر درد معمولاً از علائم سرطان بیضه تلقی نمی‌ شود؛ زیرا به دلیل بروز علائم فیزیکی مختلف که حاکی از این مشکل هستند، کمر درد در این گونه موارد نادیده گرفته می‌ شود. مهم ترین علائم سرطان بیضه شامل ورم بیضه، قرمزی و همچنین درد در مراحل اولیه پیشرفت تومور می‌ شود.

کمر درد معمولاً زمانی بروز می یابد که سرطان به خارج از بیضه گسترش پیدا‌ کند.

در پژوهشی که در سال 1987 انجام شد، دو نوجوان دارای کمر درد مورد بررسی قرار گرفتند. پزشکان با توجه به این علائم دریافتند سرطان بیضه به بیرون از بیضه پیشرفت کرده است. در مطالعات آزمایشی اخیر که در سال 2014 با توجه به بررسی های صورت گرفته در سال 1987 انجام شده است حاکی از آن است کمر درد از علائم سرطان بیضه است.

چرا نباید کمردرد را نادیده گرفت؟

 در سال 1987 محققی به منظور برقراری ارتباط بین کمر درد و سرطان بیضه به ذکر دو پژوهش موردی پرداخت. مورد اول پسر بچه 17 ساله ای بود که کمر درد شدید وی در نتیجه دررفتگی دیسک بود. این درد به حدی شدید بود که وی را از انجام فعالیت باز داشت و در هنگام سرفه و عطسه نیز افزایش می یافت اما به دیگر قسمت های بدن پراکنده نشد.

حتی پس از یک ماه درمان، درد تشدید شد و همچنین باعث ضعف و بی حسی در قسمت چپ بدن شد. دوره دو هفته ای کشش عضلات نیز موجب بدتر شدن شرایط شد. عکس‌ برداری های نخاعی و عصبی حاکی از فشردگی در ناحیه پایین ستون فقرات بود.

در همین مرحله کیسه بیضه مورد بررسی قرار گرفت و در بیضه سمت چپ تومور مشاهده شد. زمانی که از فرد آزمایش خون گرفته شد وجود سلول های سرطانی که تا ریه ها پیشرفت کرده بودند تائید شد و به عنوان سرطان نوع چهار تشخیص داده شد. سپس شیمی درمانی به منظور جلوگیری از پیشرفت سرطان تجویز و برای پاک‌ سازی ریه ها از سرطان، عمل جراحی انجام گرفت که باعث بهبودی فرد شد.

مورد دوم پسر بچه 15 ساله ای بود که دچار کمر درد آزار دهنده ای بود. هیچ گونه علائم عصبی در کار نبود و ظرف چند هفته درد تشدید یافت و او را سست کرد. پزشک عمومی او را به کلینیک ارتوپدی ارجاع داد که با داروهای ضد عفونی غیر استروئیدی تحت درمان قرار گرفت. هر چند علائم کاسته نشد و درد بیشتر افزایش یافت.

سپس او برای درمان به پزشک روماتولوژیست ارجاع داده شد که البته باز هم تغییری دیده نشد. فیزیوتراپی و استراحت نیز تغییری در وضعیت او ایجاد نکرد و باعث ضعیف تر شدن و کاهش وزن در وی شد. زمانی که در این مرحله کیسه بیضه او مورد بررسی قرار گرفت، تومور بزرگی در بیضه سمت چپ دیده شد.

نتایج آزمایش تکه برداری وجود سرطان بیضه را اثبات کرد. سونوگرافی شکمی، گسترش سرطان در کبد را نشان می ‌داد و نتیجه رادیوگرافی از سینه حاکی از رشد سلول های چندگانه سرطانی در ریه بود. متأسفانه این پسر علی رغم شیمی درمانی قوی نتوانست جان سالم به در ببرد.

بررسی دیگر در سال 2014 بر روی مرد 26 ساله ای انجام شد که به مدت یک سال دچار کمر درد بود. وی برای درمان کمردرد اقدام به انجام کایروپراکتیک‌ یا ماساژ مفاصل کرده بود اما نتیجه ای دریافت نکرده بود. بررسی بیشتر نشان داد درد در ناحیه پایین کمر به دلیل پیشرفت سرطان بیضه است که تومور در بیضه سمت راست قرار داشت.

 

بر اساس نتایج بررسی های انجام شده مردانی که دچار کمردرد هستند و فاقد علائمی مانند سنگینی، ورم و درد بیضه هستند، به منظور پیشگیری از عوارض ناشی از پیشرفت سرطان باید به پزشک مراجعه نمایند.

 

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد سرطان بیضه اینجا را کلیک کنید

دکتر حسین کرمی متخصص جراحی کلیه، مجاری ادراری تناسلی و فوق تخصص درمان آندوسکوپی و لاپاراسکوپی



:: برچسب‌ها: #سرطان-بیضه , #بیضه , #کمر-درد ,
:: بازدید از این مطلب : 118
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 9 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

زگیل های تناسلی تا چه حد جدی هستند؟

زگیل های تناسلی خطرناک نیستند اما می توانند نشان دهنده مشکل اچ پی وی در فرد باشند. برخی از انواع اچ پی وی عامل بروز سرطان در افراد هستند.

برداشتن  زگیل ها می تواند احتمال انتقال را کاهش دهد، اما حتی اگر زگیل های قابل مشاهده از روی پوست حذف شوند ، باز هم ویروس ممکن است در بدن باقی بماند یا زگیل های تناسلی بیشتری در آینده بر روی پوست ظاهر شوند.

چگونه می توانم از انتقال زگیل های تناسلی و پخش شدن آن ها جلوگیری کنم؟

  • ناحیه تناسلی را پاکیزه و خشک نگه دارید.
  • پس از دست زدن به این ناحیه دست های خود را به خوبی بشویید.
  • زگیل ها را نخارانید.
  • تا زمانی که زگیل های تناسلی کامل بهبود پیدا نکرده اند، رابطه جنسی نداشته باشید.
  • از کاندوم های لاتکس در حین رابطه جنسی استفاده کنید.

درمان زگیل های تناسلی

درمان زگیل های تناسلی باید با تجویز پزشک متخصص صورت گیرد. بسته به ظاهر زگیل های تناسلی که روی پوست شما هستند، درمان متغیر خواهد بود. از جمله گزینه های درمانی در این حوزه می توان به موارد زیر اشاره داشت:

1-کرم یا پماد زگیل تناسلی

معمولا باید این محصولات را هر هفته چند بار بر روی زگیل های تناسلی بمالید. این روش درمانی گاهی اوقات منجر به قرمز شدن، تحریک و یا حس سوزش بر روی پوست افراد می شود.

2-منجمد کردن یا کرایوتراپی

 پزشک به کمک نیتروژن مایع زگیل های تناسلی روی پوست را منجمد می کند. این کارممکن است به چندین جلسه ی درمانی نیاز داشته باشد. این روش درمانی نیز گاهی اوقات منجر به قرمز شدن، تحریک و یا حس سوزش پوست افراد می شود.

3- لیزر co2

درمان زگیل تناسلی به کمک لیزر می تواند احتمال عود مجدد زگیل را کاهش دهد؛ از طرف دیگر بر اساس تحقیقات دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، لیزر زگیل تناسلی اثرات به مراتب بهتری نسبت به کرایوتراپی دارد.

4-جراحی

پزشک می تواند زگیل های تناسلی را به کمک جراحی، از روی پوست بردارد. این روش زمانی مورد استفاده قرار گرفته می شود که زگیل ها، واکنشی به درمان قبلی نداشته باشند و یا خیلی بزرگ باشند. از جمله عوارض جانبی این عمل جراحی می توان به خونریزی ، عفونت زخم عمل و یا ماندن جای زخم بر روی پوست اشاره داشت.

در صورتی که درمان صورت نگیرد، ممکن است زگیل ها رشد کنند و تعداد آن ها نیز بیشتر شود، همچنین احتمال انتقال این عفونت به شریک جنسی شما نیز وجود دارد. پس در هر شرایطی، درمان زگیل تناسلی را در اولویت قرار دهید.

 

 



:: برچسب‌ها: #زگیل-مردانه,#زگیل-تناسلی,#درمان-زگیل ,
:: بازدید از این مطلب : 134
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 4 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

عوارض قرص راکوتان

شایع ترین عوارض جانبی راکوتان عبارتند از:

  • خشکی پوست
  • خارش
  • راش
  • بینی خشک
  • خون دماغ شدن
  • ترک هایی در گوشه های دهان
  • دهان خشک
  • لب های خشک
  • ترک خوردگی یا لایه برداری از پوست
  • التهاب سفیدی چشم ها
  • چشمان خشک
  • درد مفاصل
  • کمردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • عصبی بودن
  • خشکی ناخن‌ها

همچنین راکوتان می تواند بر سیستم عصبی مرکزی شما تأثیر بگذارد. برخی عوارض جانبی احتمالی شامل سردرد و خستگی است.

 

با توجه به مجموعه عوارض احتمالی راکوتان اکیدا توصیه می شود از این دارو به عنوان خط آخر درمانی استفاده گردد و در صورتی که سایر درمان های کم عارضه تر اثر بخش نبود از این دارو استفاده شود.

همچنین افرادی که تحت درمان با این دارو هستند باید مرتبا با نظر پزشک معالج، بررسی های لازم را برای پیشگیری از بروز عوارض احتمالی انجام دهند و در صورت لزوم هرچه سریعتر با نظر پزشک دارو را قطع نموده یا کاهش دهند.

عوارض راکوتان بر چشم

ممکن است به خاطر مصرف راکوتان دچار خشکی دید شوید و یا در تاریکی مشکل دید پیدا کنید.

تاثیر راکوتان بر مغز

قرص راکوتان می تواند باعث افزایش فشار در مغز شما شود که این عارضه در واقع یک وضعیت تهدید کننده زندگی است. علائم افزایش فشار مغز عبارتند از:

  • سردرد شدید
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • تشنج
  • سکته

عوارض راکوتان بر سلامت روان

احتمال بروز مشکلات جدی برای سلامت روان ، از جمله افسردگی ، روان پریشی و افکار خودکشی وجود دارد. در صورت بروز هر یک از این علائم ، فوراً کمک پزشکی دریافت کنید.

برخی از افراد با تحولات خلقی مانند تحریک پذیری یا غم و اندوه نیز روبرو می شوند.

عوارض راکوتان بر کبد

 اگرچه اندازه گیری سطح آنزیمهای کبدی و سطح چربی های سرم توسط اکثر پزشکان در زمان شروع تجویز دارو انجام می شود ولی ممکن است حتی در شرایط کاملا طبیعی نیز عوارض کبدی بروز نماید لذا با توجه به هزینه بالا و در نظر داشتن اثرات جانبی راکوتان باعث شده است تا بعضی از پزشکان آن را تجویز نکنند.

اما از طرفی برخی برای دستیابی به اثرات درمانی قابل توجه و بعضا به صورت خودسرانه اقدام به مصرف بیش از حد راکوتان می نمایند و کاملا از عوارض بالقوه آن بی اطلاع هستند.

در مطالعات آزمایشگاهی نیز تغییراتی به شکل افزایش چربی های خون ( تری گلیسیرید و کلسترول بالا) مشاهده می‌شود، تغییراتی که می‌تواند منجر به ایجاد کبد چرب به شکل افزایش آنزیم های کبدی باشد.

برای دیدن ادامه مطالب در مورد راکوتان اینجا را کلیک کنید

 

دکتر عباس انتظاری متخصص طب پیشگیری



:: برچسب‌ها: #راکوتان , #عوارض-راکوتان , #قرص-راکوتان ,
:: بازدید از این مطلب : 83
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 3 خرداد 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

سنگ مثانه چیست و چه علائمی دارد؟

سنگ مثانه بر اثر کریستالیزه شدن موادی مثل کلسیم و منیزیوم به وجود می آید. علائم سنگ مثانه شامل درد پشت و شکم و مشکل در دفع ادرار به همراه سوزش ادرار می باشد.

علائم سنگ مثانه

در برخی از افراد حتی سنگ های بزرگ مثانه بدون علائم خاصی می باشد. اما در صورتی که سنگ به دیواره مثانه خراشیده شده  یا مسیر جریان ادرار را مسدود نماید، می تواند موجب ایجاد علائم زیر شود:

  • درد ناحیه پایین شکم
  • ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی
  • چنانچه سنگ، دهانه خروجی مثانه را مسدود کند، احتباس ادراری یا التهاب مثانه (سیستیت) ایجاد می شود.

سنگ مثانه در افراد بالای 45 سال و در مردان بیشتر از زنان است. سنگ مثانه عموماً بین 2 تا 20 میلیمتر است اما می تواند از این هم بزرگتر باشد.

علت تشکیل سنگ مثانه

در صورتی که مثانه کاملاً تخلیه نشده و در آن ادرار باقی بماند، این ادرار تبدیل به کریستال شده و منجر به تشکیل سنگ مثانه می شود. بزرگ شدن غده پروستات، آسیب رسیدن به اعصاب، عفونت های متناوب مجاری ادراری یا وجود بافت و مواد خارجی در داخل مجاری ادرار همگی باعث باقی ماندن ادرار در مثانه می شوند. گاهی حرکت سنگ های کوچک کلیه از داخل حالب به مثانه نیز می توانند منجر به تشکیل سنگ مثانه شوند.

غده پروستات در کنار مثانه آقایان قرار دارد و ناحیه ای که ادرار از آن خارج می شود ( حالب ) را کامل پوشانده است. با بالا رفتن سن آقایان، پروستات بزرگتر شده و به حالب فشار می آورد و در نتیجه جریان ادرار با مشکل مواجه می شود. نتیجه همین امر سبب باقی ماندن ادرار در مثانه و تشکیل سنگ مثانه می شود.

 

از دیگر علل تشکیل سنگ مثانه می توان به التهاب پروستات، قرار گرفتن سوند در مجرای ادرار، ضایعات عصبی، مثانه نوروژنیک و ... نام برد.

درمان سنگ مثانه

اولین و بهترین درمان خانگی برای سنگ های مجاری ادراری، نوشیدن آب فراوان است به طوری که بیشتر از 2 لیتر در روز ادرار داشته باشید.

به علاوه بعد از دفع سنگ مثانه برای ترمیم زخم های وارده بر دیواره مثانه نوشیدن خاک شیر و عرق گل ختمی کمک بسیاری می کند.

 

اما برای خرد کردن سنگ های مثانه از روش  لیزر اولتراسوند استفاده می شود. در این روش ابتدا با استفاده از یک سیستوسکوپ، سنگ ها دیده شده و سپس خرد می شوند. سپس این خرده سنگ ها به همراه جریان ادرار یا شستشو از مثانه خارج می شوند.

سابق بر این از روش جراحی باز برای خارج کردن سنگ های مثانه استفاده می شد اما امروزه روش های درون اندامی مناسبی برای دفع سنگ های کلیه وجود دارد. 

منابع:

https://namnak.com/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87.p51632

https://drkidneystones.com/1644/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87/

https://www.asriran.com/fa/news/384202/%D9%87%D8%B1-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF



:: برچسب‌ها: #مثانه,#سنگ-مثانه,#درد-کلیه ,
:: بازدید از این مطلب : 88
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 2 خرداد 1399 | نظرات ()