نوشته شده توسط : pari

سنگ مثانه چیست و چه علائمی دارد؟

سنگ مثانه، حاصل تجمع توده های مواد معدنی در مثانه است. غلیظ شدن ادرار در مثانه و به وجود آمدن کریستال، سنگ های مثانه را ایجاد می کند. این امر در اثر تخلیه ناقص ادرار صورت می پذیرد که در ادامه به آن می پردازیم.

علائم سنگ مثانه

در برخی از افراد حتی سنگ های بزرگ مثانه بدون علائم خاصی می باشد. اما در صورتی که سنگ به دیواره مثانه خراشیده شده  یا مسیر جریان ادرار را مسدود نماید، می تواند موجب ایجاد علائم زیر شود:

  • درد ناحیه پایین شکم
  • ادرار دردناک
  • تکرر ادرار
  • مشکل در دفع ادرار یا قطع شدن و ایجاد وقفه در جریان ادرار
  • وجود خون در ادرار
  • ادرار تیره رنگ یا ادرار با رنگ تیره غیرطبیعی
  • چنانچه سنگ، دهانه خروجی مثانه را مسدود کند، احتباس ادراری یا التهاب مثانه (سیستیت) ایجاد می شود.

سنگ مثانه در افراد بالای 45 سال و در مردان بیشتر از زنان است. سنگ مثانه عموماً بین 2 تا 20 میلیمتر است اما می تواند از این هم بزرگتر باشد.

علت تشکیل سنگ مثانه

در صورتی که مثانه کاملاً تخلیه نشده و در آن ادرار باقی بماند، این ادرار تبدیل به کریستال شده و منجر به تشکیل سنگ مثانه می شود. بزرگ شدن غده پروستات، آسیب رسیدن به اعصاب، عفونت های متناوب مجاری ادراری یا وجود بافت و مواد خارجی در داخل مجاری ادرار همگی باعث باقی ماندن ادرار در مثانه می شوند. گاهی حرکت سنگ های کوچک کلیه از داخل حالب به مثانه نیز می توانند منجر به تشکیل سنگ مثانه شوند.

غده پروستات در کنار مثانه آقایان قرار دارد و ناحیه ای که ادرار از آن خارج می شود ( حالب ) را کامل پوشانده است. با بالا رفتن سن آقایان، پروستات بزرگتر شده و به حالب فشار می آورد و در نتیجه جریان ادرار با مشکل مواجه می شود. نتیجه همین امر سبب باقی ماندن ادرار در مثانه و تشکیل سنگ مثانه می شود.

از دیگر علل تشکیل سنگ مثانه می توان به التهاب پروستات، قرار گرفتن سوند در مجرای ادرار، ضایعات عصبی، مثانه نوروژنیک و ... نام برد.

تشخیص سنگ مثانه

پزشک متخصص با استفاده از آزمایشات لازم می تواند سنگ مثانه را تشخیص دهد. این آزمایش ها عبارتند از:

-          آزمایش ادرار

-          عکس رادیولوژی با اشعه ایکس

-          موج اولتراسوند

-          عکسبرداری به روش پیلوگرام درون وریدی

عوارض سنگ مثانه

باقی ماندن سنگ در مثانه علاوه بر اینکه می تواند درد و ناراحتی ایجاد کند، حتی می تواند باعث خونریزی در مثانه و عفونت مجاری ادراری، تب و لرز و حتی از کار افتادن کامل مثانه و کلیه به سبب بسته شدن مجرای ادرار توسط سنگ شود.

درمان سنگ مثانه

گزینه های درمانی پیش رو برای درمان سنگ مثانه موارد زیر هستند:

  • درمان دارویی و دفع با جریان ادرار برای سنگ های کوچک
  • عمل سنگ شکنی درون اندامی
  • سیستوسکوپی
  • نفرولیتومی زیر پوستی
  • جراحی باز

 

منابع:

https://www.asriran.com/fa/news/384202/%D9%87%D8%B1-%D8%A2%D9%86%DA%86%D9%87-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A8%D8%AF%D8%A7%D9%86%DB%8C%D8%AF

https://drkidneystones.com/1644/%D8%B1%D8%A7%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%B9-%D8%B3%D9%86%DA%AF-%DA%A9%D9%84%DB%8C%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%AB%D8%A7%D9%86%D9%87/

http://tehran-hospital.com/article/display/1/%D8%B3%D9%86%DA%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%AF%D8%B1%D8%A7%D8%B1%DB%8C



:: برچسب‌ها: #سنگ-کلیه,#عوارض-سنگ-کلیه,#درمان-سنگ-مثانه ,
:: بازدید از این مطلب : 102
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

چه نوع زگیل‌هایی به سرمادرمانی بهترین پاسخ را می‌دهند؟

سرمادرمانی با استفاده از نیتروژن را می‌توان برای همه نوع زگیل استفاده کرد به این شرط که فرد بیماری خاصی نداشته باشد که استفاده از نیتروژن را برایش منع کند.

درمان زگیل تناسلی با کرایوتراپی چقدر زمان می برد؟

هر جلسه درمانی کرایوتراپی متناسب با گستردگی و بزرگی زگیل های تناسلی بین 20 دقیقه تا 1 ساعت زمان می برد. این روش احتیاجی به بی هوشی ندارد.

اکثر زگیل‌ها، به جز زگیل‌های بسیار کوچک یا آنهایی که روی دست ایجاد می‌شوند، نیاز به بیش از یک جلسه درمان دارند. زگیل‌های بزرگ و آنهایی که کف پا ایجاد می‌شوند، اغلب نیاز به دو جلسه درمان دارند.

برداشتن زگیل  تناسلی به روش کرایو در کل نیاز به یک تا شش جلسه درمان دارد که هر دو تا سه هفته یکبار و به مدت چند ماه انجام می‌شود.

مراقبت‌های پس از کرایو زگیل

مدت زمان بهبود به ناحیه درگیر و تعداد زگیل‌ها بستگی دارد. معمولاً بین یک تا سه هفته بهبودی حاصل می‌شود. پس از جلسات درمان،  موارد زیر ممکن است رخ دهد:

  • خارش، قرمزی یا درد خفیف
  • ورم
  • پوسته پوسته شدن
  • تاول یا زخم

مشکلات کرایوتراپی زگیل تناسلی در زنان و مردان

اگر برای برداشتن زگیل‌های تناسلی خارجی سرمادرمانی کرده‌اید (چه مرد و چه زن)، در صورتی که هرکدام از این مشکلات برای شما رخ داد باید به پزشک مراجعه کنید:

  • تب
  • خونریزی مداوم
  • ترشح زرد رنگ یا بدبو، که می‌تواند نشانه عفونت باشد
  • درد مداوم

تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده و درد و قرمزی از بین نرفته است از رابطه جنسی خودداری کنید.

مشکلات زنان در کرایو سرجری

پس از برداشتن زگیل‌های واژینال یا رحمی، مراقب موارد زیر باشید:

  • ترشحات آبکی واژینال ممکن است به مدت یک تا سه هفته ادامه یابند.
  • به مدت دو تا سه هفته به جای تامپون از نوار بهداشتی استفاده کنید.
  • تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، یعنی معمولاً یک تا سه هفته، رابطه جنسی و دوش واژینال انجام ندهید.

مشکلات مردان در کرایو تراپی زگیل

مردانی که عمل برداشتن زگیل تناسلی روی آلت تناسلی، کیسه بیضه‌ها یا مجرای ادرار انجام داده‌اند، باید از رابطه جنسی خودداری کنند تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود و قرمزی از بین برود. این مدت زمان، بسته به اندازه ناحیه درگیر، یک تا سه هفته طول می‌کشد.

منبع:

https://dr-valipour.com/1585

 

دکتر ولی پور، متخصص اورولوژی در غرب تهران 

 



:: برچسب‌ها: #کرایو-تراپی,#کرایو-زگیل,#زگیل-تناسلی ,
:: بازدید از این مطلب : 100
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 26 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

 

مزایای نرم افزارهای مالی تحت وب چیست؟
تنها تصور کنید که هنوز در سال 1380 هستید و مجبورید سی دی نرم افزار حسابداری خود را از این شرکت به آن شرکت ببرید. یا بدتر از آن، ساعت 9 شب در مأموریت هستید و به گزارش سود و زیان ماه اخیر شرکت خود نیاز دارید و به حسابدار شرکت خود دسترسی ندارید! بیان این وضعیت خود گویای آنچه می‌خواهیم به عنوان مزایای یک نرم افزار حسابداری تحت وب به شما بگوییم هست. اما اگر بخواهیم مزایای اصلی نرم افزارهای حسابداری آنلاین را برای شما برشماریم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1-    در دسترس بودن
2-    امنیت
3-    هزینه کمتر (بابت نگهداری و آپدیت و استفاده از سیستم‌های با کانفیگ بالا)
4-    پهنای باند گسترده

چند نمونه کاربرد نرم افزارهای مالی تحت وب
نرم افزارهای مالی تحت وب فقط برای شرکت‌ها قابل استفاده نیست. بلکه فروشگاه‌ها و کارخانجات و ... هم می‌توانند از این نرم افزارها استفاده کنند. از جمله کاربردهای نرم افزارهای حسابداری آنلاین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1-    نرم افزار فروشگاهی تحت وب
2-    نرم افزار رستورانی تحت وب
3-    نرم افزار اتوماسیون مالی تحت وب
4-    نرم افزار crm تحت وب
5-    نرم افزار فروشگاه پوشاک تحت وب
6-    نرم افزار مدیریت پخش تحت وب

به طور مثال یک نرم افزار فروشگاهی تحت وب می‌تواند راهکار جامعی از خرید و فروش، خزانه داری، تمامی عملیات مالی و حسابداری، کنترل موجودی انبار، حقوق و دستمزد پرسنل شاغل در فروشگاه، اموال و دارایی‌های ثابت و ... را در قالب یک سیستم آنلاین ارائه کند و صدور فاکتور و باشگاه مشتریان نیز در این مجموعه تحت وب قابل دسترسی است. بعلاوه کنترل نقدینگی و وجوه باقیمانده و مدیریت شعب نیز از طریق فضای تحت وب این نرم افزار قابل دسترسی است. هر چه شما به عنوان باشگاه مشتریان (از قبیل شناخت مشتریان وفادار، جذب مشتری و ...) و همچنین صندوق مکانیزه فروشگاهی میخواهید در این نرم افزار قابل دسترسی است.
همانطور که اشاره کردیم یکی دیگر از موارد پر کاربرد، نرم افزارهای رستورانی تحت وب است. مدیریت شعب و صندوق‌ها، اتصال به POS، امکان گرفتن سفارش با تبلت رستورانی و ...، کنترل سفارشات بیرون بر و پیک، ثبت آنی سفارشات در هر صندوق، کنترل موجودی انبار و ... همه جزو ویژگی های نرم افزار مدیریت رستوران تحت وب است.

 

ادامه این مقاله را در سایت بهار نیوز بخوانید...



:: برچسب‌ها: #نرم-افزار,#نرم-افزار-تحت-وب,#نرم-افزار-فروشگاهی ,
:: بازدید از این مطلب : 95
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 24 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

درمان شکستگی قوزک پا

بسته به اینکه چه استخوانی شکسته شده و شدت آسیب تا چه حد است، درمان شکستگی قوزک پا ممکن است متفاوت باشد.

دارو برای شکستگی مچ پا

برای کاهش درد پزشک ممکن است داروهای مسکن مثل استامینوفن، تایلنول و غیره برایتان تجویز کند.

فیزیوتراپی برای شکستگی مچ پا

بعد از اینکه استخوانتان التیام یافت، ماهیچه ها و رباط پا کمی سفت می شوند و برای اینکه بتوانید دوباره آن ها را به حرکت درآورید باید کمی ورزش کنید. در این زمان درمانگر فیزیکی به شما آموزش می دهد که چطور با ورزش و تمرین دوباره قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل پایتان را بدست آورید.

جراحی و فرایندهای درمانی دیگر

جا انداختن مچ پا

اگر استخوان قوزک پا جابجا شده باشد، یعنی دو انتهای شکسته شده استخوان با هم موازی نباشند، پزشک باید این دو استخوان را به حالت اولیه برگرداند. به این فرایند جا انداختن می گویند. بسته به میزان درد و تورمی که دارید پزشک قبل از فرایند نوعی مسکن عضلانی، آرامبخش و بی‌حسی موضعی برایتان تجویز می کند تا هنگام جا انداختن دردی را احساس نکنید.

گچ گرفتن مچ پا و مچ پا

وقتی استخوانی می شکند باید برای مدتی آن را ثابت نگه دارید تا حرکت نکند و بتواند دوباره جوش بخورد. در بیشتر موارد برای ثابت نگه داشتن استخوان پا را گچ می گیرند ولی گاهی پزشک نوعی چکمه یا کفش مخصوص برای بیماردر نظر می گیرد.

جراحی مچ پا

در بعضی موارد جراح ارتوپد ممکن است از پین، پلات یا پیچ برای ثابت نگه داشتن استخوان ها استفاده کند. این مواد در صورتی که موقتی باشند یا برای بیمار دردآور باشند، بعد از جوش خوردن استخوان دوباره در طی یک عمل جراحی برداشته می شوند.

شکستگی قوزک پا چقدر طول میکشد؟

به طور کلی، شکستگی قوزک پا بین 6 تا 12 هفته التیام می یابد. آسیب‌های جدی تر که به عمل جراحی احتیاج دارند هم بعد از 6 هفته بهبود می یابند. در این مدت زمان، پزشک ممکن است مرتب از استخوان شکسته شده عکسبرداری کند و روند بهبود آن را مد نظر داشته باشد.

درمان شکستگی قوزک پا ممکن است تا سقف 12 هفته طول بکشد ولی در کل، طول زمان ریکاوری به میزان آسیب، سن و سلامت کلی فرد بستگی دارد.

 

منبع:

https://mehrad.hospital/

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی مهراد



:: برچسب‌ها: #پا,#شکستگی-پا,#شکستگی-قوزک-پا ,
:: بازدید از این مطلب : 101
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 23 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

راهکارهای درمان بزرگی پروستات

‏-درمان پروستات با تکنیک TUMT

این روش درمان بزرگی پروستات، برای انسدادهای خفیف تا متوسط ​ می تواند ​منجر به کاهش حجم، فوریت، فشار و تناوب ادرار کردن شود، اما متاسفانه هیچ کدام از مشکلات تخلیه ی مثانه را درمان نخواهد کرد.

در روش TUMT، دستگاه های متصل به مایکروویو با تولید گرما بافت مربوطه را تخریب کرده و با استفاده از خنک کننده هایی پیشابراه را حفظ می کنند. این درمانی با بیهوشی صورت می گیرد.

عوارض جانبی احتمالی در این روش شامل موارد زیر است:

#سوزش هنگام ادرار به مدت چند هفته

#احساس درد هنگام ادرار به مدت چندین هفته

عوارض احتمالی که ممکن است پیش بیاید شامل موارد زیر است:

#فوریت در دفع ادرار

#کاهش حجم مایع منی

– روش ‏TUNA

در این روش نیز مشابه با روش  TUMT  با تخریب بافت پروستات، جریان ادرار و علائم بهبود خواهند یافت. در این روش امواج رادیویی با فرکانس بالا توسط سوزن هایی که به صورت مستقیم به پروستات متصل هستند بافت پروستات بزرگ شده را از بین می‌برند. در بعضی شرایط این روش با بیهوشی همراه است.

عوارض جانبی احتمالی این روش عبارتند از:

#احساس درد برای چند هفته

#فوریت ادرار برای چند هفته

#تکرر ادراری برای چند هفته

-استنت های پروستات

در برخی شرایط، پزشک اورولوژي یک استنت فلزی کوچک در پیشابراه قرار می‌دهد تا پیشابرا را بزرگ کرده و باز نگه دارد. این روش درمان برای بزرگی پروستات معمولا با بیهوشی موضعی یا نخاعی و به صورت سرپایی انجام خواهد شد.

اصولاً، استنت ها صرفاً برای مردانی هستند که نمی خواهند و یا نمی توانند دارو مصرف کنند یا کسانی که تمایلی به انجام عمل جراحی نداشته باشند.

عوارض جانبی روش استنت گذاری می‌تواند بسیار جدی باشد و حتی علائم را نتواند بهبود ببخشند. مشکلات این روش عبارتند از:

#در بعضی مواقع، فرد دچار درد هنگام ادرار می‌شود

#فرد ممکن است عفونت های مکرر ادراری بگیرد

#استنت ها گران بوده و برداشت آنها سخت و دردناک است

-عمل بزرگی پروستات

در بیشتر مردان مبتلا به پروستات بزرگ شده شدید، عمل جراحی می تواند علائم را تسکین دهد که به دو صورت عمل  باز و عمل بسته انجام می‌شود.

اما هر دو روش مزایا و معایب خود را دارد.

جراحی بسته پروستات

در صورتی که غده پروستات زیر ۵۰-۶۰ گرم باشد جراحی‌ های بسته مانند TURP توصیه می شود.

جراحی باز پروستات

اما در شرایطی که غده پروستات بیش از ۶۰ گرم باشد جراحی های باز همانند پروستاتکتومی توسط پزشک توصیه می شود.

– درمان  بزرگی پروستات با لیزر

در این روش درمانی از یک لیزر  با انرژی بالا استفاده می‌شود که بافت پروستات را تخریب می‌کند. جراحی لیزر برای بزرگی پروستات معمولا با بیهوشی عمومی انجام شده و ممکن است نیاز به بستری در بیمارستان آن هم از یک شب قبل داشته باشد.

لیزر برای درمان بزرگی پروستات، علائم را خیلی سریع بهبود می دهد. با این حال مردان ممکن است به مدت چند هفته بعد از عمل جراحی هنگام ادرار کردن درد داشته باشند.

 

ادامه مطلب...



:: برچسب‌ها: #پروستات,#بزرگی-پروستات,#درمان-بزرگی-پروستات ,
:: بازدید از این مطلب : 117
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 21 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

فشار خون بالا چیست؟

در صورتی که فشار خون به مدت چندین هفته به صورت مداوم برابر یا بیشتر از 90/140 میلی متر جیوه باشد ابتلا به فشار خون بالا تشخیص داده می شود. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات کلیوی امکان دارد اعداد پایین تر از این مقدار نیز در نظر گرفته شوند.

اما زمانی که فشار خون فردی، بالا باشد، فشاری اضافی بر شریان ها و قلب او وارد می شود. این فشار با گذشت زمان می تواند سبب سفتی، ضعیف شدن و کاهش انعطاف پذیری شریان ها می شود.

در این وضعیت، عروق تنگ تر شده و احتمال گرفتگی آن ها بیشتر می شود. گرفتگی کامل یک شریان می تواند به حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری کلیوی یا زوال عقل (دمانس) منجر شود. با ضعیف شدن شریان ها فشار خون بالا می تواند به ندرت سبب پارگی شریان نیز شود.

فشار خون پایین چیست؟

فشار خون پایین به فشاری گفته می شود که کمتر از 60/90 میلی متر جیوه باشد.

درمان فشار خون بالا با دارو

بسیاری از افراد از تصور مصرف دارو هراس داشته و در ارتباط با اثرات طولانی مدت آن نگران هستند. متاسفانه، امکان درمان قطعی افراد مبتلا به فشار خون بالا (اولیه) وجود ندارد. موثر ترین راه کاهش فشار خون، تغییر در سبک زندگی و مصرف دارو های تجویز شده توسط پزشک است.

یکی از داروهایی که می تواند سریعا فشار خون را پایین بیاورد، قرص زیر زبانی نیترات است که می تواند طی ۵ دقیقه سبب کاهش سریع فشار خون بالا شود. از عوارض قرص زیر زبانی نیترات می توان به سردرد اشاره کرد؛ چرا که این دارو سبب گشادی عروق مغز می شود.

به جز قرص زیر زبانی نیترات، داروی دیگری که در درمان اورژانسی فشار خون استفاده می شود، داروی فورزماید یا لازکس است که از طریق ورید تزریق می شود. اثر مثبت این دارو طی ده دقیقه سبب کاهش فوری فشار خون بالا می شود.

داروی کاپتوپریل از جمله داروهای کاهش فشار خون است که از طریق مخاط دهان جذب می شود. به بیماران توصیه می شود که برای کاهش فشار خون بالا، دوز ۲۵ یا ۵۰ داروی کاپتوپریل را در دهان خود قرار داده و آن را بجوند تا نتیجه موثر آن را ببینند.

درمان فشار خون بالا با طب سنتی

برای کنترل فشار خون بالا پیش از هر چیز تغییر در سبک زندگی بسیار اهمیت دارد. از جمله اقداماتی که در این زمینه میتوان انجام داد عبارتند از:

-ورزش جسمانی منظم

-کاهش استرس

-مصرف دارو

-داشتن رژیم غذایی مناسب

-کاهش مصرف نمک

-مصرف متعادل الکل

-مصرف بیشتر میوه و سبزیجات

-مصرف کمتر چربی

-حفظ وزن مناسب

کنترل فشار خون بالا با طب سنتی نیز شامل استفاده از برخی از گیاهان دارویی نظیر: سیر، لوبیا سبز، آب کرفس، زالزالک، عصاره قهوه، گیلاس، روغن کنجد و چای سبز می باشد که در بهبود روند درمانی شما بسیار موثر هستند.

منبع



:: برچسب‌ها: #فشار-خون,#درمان-فشار-خون,#فشار-خون-بالا ,
:: بازدید از این مطلب : 122
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

گشادی دریچه قلب، نوعی بیماری قلبی محسوب میشود که سبب تپش قلب، حمله قلبی، درد قفسه سینه و …. میگردد. زمانی دریچه قلب گشاد می شود که خون به جای حرکت رو به جلو، به عقب حرکت کند و به سمت قلب برگردد. این بیماری ممکن است ارثی باشد. میتوان از این اختلال به عنوان نارسایی بیماری قلبی مادرزادی یاد کرد.  

جهت اطلاع بیشتر در مورد این اختلال قلبی، اینجا را کلیک کنید.



:: برچسب‌ها: #قلب,#دریچه-قلب,#گشادی-دریچه-قلب ,
:: بازدید از این مطلب : 129
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : جمعه 19 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آزمایش اسپرم شامل بررسی نمونه ای از مایع منی برای سلامت کلی اسپرم است.

این فرایند می تواند به پزشکان کمک کند تا علت اصلی عدم توانایی فرد در باروری را تشخیص دهند و یا ممکن است نتیجه وازکتومی را تأیید کند. آزمایش اسپرم برای فاکتورهای مختلف سلامت اسپرم از جمله تعداد اسپرم در 1 میلی لیتر مایع منی، اندازه و شکل اسپرم

و توانایی حرکت اسپرم به درستی انجام می شود.

چرا آزمایش اسپرم انجام میشود ؟

افراد ممکن است به دلایل مختلف نیاز به آزمایش اسپرم داشته باشند. برخی از افراد یا زوجین در صورت مشکل در بارداری درخواست آزمایش اسپرم می نمایند.

در زوج هایی که نتوانسته اند باردار شوند ، برخی تخمین ها حاکی از آن است که مرد در 40 تا 50 درصد موارد مشکل اسپرم دارد.

بالغ بر 2 درصد از مردان مشکلاتی در اسپرم خود دارند که ناشی از یک یا ترکیبی از موارد زیر است:

  • تعداد اسپرم کم در نمونه ای از مایع منی
  • حرکت ضعیف اسپرم
  • اندازه و شکل اسپرم غیر طبیعی ، معروف به مورفولوژی

افراد همچنین ممکن است آزمایش اسپرم را انجام دهند تا بررسی کنند وازکتومی موفقیت آمیز بوده است. وازکتومی یک عمل جراحی است که پزشکان برای عقیم سازی دائمی مردان انجام می دهند. به دنبال وازکتومی ، پزشکان معمولاً آزمایش منظم اسپرم را برای چند ماه توصیه می کنند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ اسپرمی در مایع منی باقی نمانده است.

معنی نتیجه ازمایش اسپرم چیست؟

نتیجه آزمایش اسپرم طی چند روز آماده می شود.

آزمایش اسپرم در هنگام بررسی سلامت اسپرم به عوامل مختلفی بستگی دارد. در مورد این عوامل و نتایج آنها در زیر بحث می کنیم.

تعداد اسپرم

به تعداد اسپرم هایی که در 1 میلی لیتر مایع منی وجود دارد ، اشاره دارد. دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی (WHO) نشان می دهد كه تعداد اسپرم های نرمال حداقل 15 میلیون در میلی لیتر یا كمتر از 39 میلیون اسپرم در هر نمونه است.

داشتن کمتر از این نشان دهنده تعداد اسپرم کم است. برخی تحقیقات نشان می دهد که حداکثر 90 درصد از موارد ناباروری مردان ناشی از تعداد غیر طبیعی اسپرم است.

کیت های تجزیه و تحلیل اسپرم خانگی معمولاً فقط برای شمارش اسپرم تست می شوند. از آنجا که این تنها یکی از جنبه های باروری مردان است ، مهم است که افراد پزشک خود را ببینند و از آزمایش جامع اسپرم استفاده کنند تا سایر عوامل موثر بر اسپرم آنها را بررسی کنند.

تحرک اسپرم

تحرک اسپرم توانایی اسپرم برای حرکت موثر است. تحرک کم می تواند توانایی اسپرم را در حرکت از طریق دستگاه تولید مثل زن برای بارور کردن تخمک کاهش دهد. در یک نمونه معمولی ، حداقل 50 درصد اسپرم ها تحرک طبیعی را نشان می دهند.

مورفولوژی اسپرم

مورفولوژی به اندازه و شکل اسپرم های فردی اشاره دارد. اسپرم معمولی دارای دم بلند و سر بیضی شکل است. اسپرم های دارای اندازه یا شکل غیر طبیعی می توانند در رسیدن، نفوذ و لقاح تخمک مشکل داشته باشند. مایع منی معمولی حداقل 4 درصد اسپرم با فرم استاندارد دارد.

یکی دیگر از مشکلات مردان عدم خروج منی بعد از رابطه جنسی می باشد. 

منبع



:: برچسب‌ها: #اسپرم,#آزمایش-اسپرم,#تحرک-اسپرم ,
:: بازدید از این مطلب : 158
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 18 ارديبهشت 1399 | نظرات ()
نوشته شده توسط : pari

آیا ورزش برای واریس پا موثر است؟

ورزش منظم در بسیاری از مواقع میتواند باعث کاهش شدت درد واریس شود. همچنین بالا نگه داشتن پاها تمرین ورزشی بورگر آللن می تواند به کم شدن تورم در پاهای واریسی کمک شایانی نماید . اما ورزش برای درمان واریس به تنهایی کافی نیست و همه علائم واریس مثل تغییرات پوستی، ظاهر برجسته رگ و… را برطرف نمی کند و حتی افراد با سطح قبل قبول فعالیت بدنی هم ممکن است به واریس مبتلا شوند. مواردی از واریس پیشرفته در ورزشکاران جرفه ای هم دیده شده و اینطور نیست که ورزش به تنهایی بتواند واریس را درمان کند .

از دیگر مولفه های سبک زندگی سالم که در پیشگیری و درمان واریس نقش دارد داشتن وزن متعادل و پیروی از یک رژیم غذایی مناسب است.

راه درمان واریس پا با ورزش

راه درمان واریس پا با ورزشاگر برای درمان واریس اقدام کرده اید و یا واریس دارید و هنوز تصمیم قطعی برای درمان نگرفته اید حتما در خصوص روی آوردن به درمان واریس پا با ورزش و انتخاب نوع ورزش با پزشک معالج مشورت کنید. پزشک بسته به شدت واریس ، وزن و سلامت جسمانی شما توصیه هایی برای شما خواهد داشت.

به صدای بدن خود گوش دهید

هدف اصلی از ورزش کردن ارتقا سلامت جسمانی شماست. اگر در زمان ورزش کردن متوجه آسیب یا درد مشخصی شدید یا به نظر شما می آید ورزش وضعیت ظاهری عروق را بدتر کرده است. ورزش را ادامه ندهید و با پزشک مشورت کنید.

حتما قبل ورزش بدنتان را گرم کنید

حرکات نابجا و به یکباره در ورزش معمولا با آسیب دیدگی همراه هستند. لازم است قبل شروع تمارین ورزشی بدنتان را با حرکات ساده گرم کنید تا عضلات آمادگی شروع فعالیت را داشته باشند.

تمرینهای ورزشی ساده برای واریس

حتما نباید حرکات ورزشی خیلی پیچیده انجام دهید بعضی حرکات در عین سادگی برای واریس بسیار مفید هستند یکی از این حرکات نشستن و برخاستن از صندلی است توصیه میشود در 2 ست و در بار 10 تا15 بار انجام شود . اینکار با تقویت عضلات ناحیه ران به برگشت خون به سمت قلب کمک می کند.

نفستان را حبس نکنید

این توصیه به خوصص در زمان انجام ورزشهای به نسبت سنگین باستی اجرا شود . در زمان ورزش کردن به دم و بازدم خود دقت کنید در زمان انجام ورزشهای استقامتی بسیاری از افراد نفس خود را حبس می کنند برای مثال در حین انجام حرکت اسکالت و یا دراز نشست که اینکار منجر به افزایس فشار به ورید ها در محیط شکمی می شود و می تواند مانع برگشت راحت خون از پاها به سمت قلب شود.

وزنه نامناسب استفاده نکنید

در خصوص وزنه مناسی و انجام حرکات با وزنه با پزشک خود مشورت کنید.

ورزش های خوب برای واریس

در ادامه به معرفی بهترین حرکات ورزشی برای درمان واریس پا با ورزش می‌پردازیم:

۱. تاثیر شنا بر واریس

تاثیر شنا بر واریس

پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری از جمله ورزش های ساده هستند که به تقویت عضلات پا و بهبود خونرسانی به پاها کمک می کنند.

رگ های عنکبوتی ورید های خونی کوچکی نزدیک به سطح پوست هستند که متورم شده و ظاهری آبی، بنفش یا قرمز رنگ دارند. شنا کردن نمی تواند ظاهر ورید های عنکبوتی را بهبود  بخشد ولی می تواند به پیشگیری از ایجاد رگهای عنکبوتی  کمک کند.

این ورزش هوازی عضلات پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش می دهد. عضلات قوی پا انقباضات شدیدتری ایجاد کرده که گردش خون را افزایش و تجمع خون را کاهش می دهد.

در هنگام شنا کردن، بدن بر روی آب شناور شده و تاثیر جاذبه بر روی آن کاهش می یابد که این وضعیت به کاهش فشار بر روی ورید های واریسی و افزایش جریان خون منجر می شود. همچنین با ورزش کردن در آب فشار کمتری بر مفاصل وارد شده، انعطاف پذیری بدن بهبود یافته و در آب و هوای گرم، گرمای کمتری احساس خواهد شد.

با اینکه شنا کردن می تواند باعث جلوگیری از واریس شود، اما آن را از بین نمی برد. البته، از بین بردن این ورید ها با استفاده از درمان های جدید ممکن است.

۲. پیاده روی

پیاده روی بسیار مفید بوده و معمولا برای افراد با هر سن و سطحی از آمادگی جسمانی ایمن است. پیاده روی منظم می تواند برای  کاهش وزن، حفظ فشار خون مناسب و تقویت عضلات و استخوان ها مفید باشد.

یکی از توصیه های دکتر اقدسی به افراد با واریس خفیف، پیاده روی روزانه است . پیاده روی به گردش خون بهتر در پاها کمک می کند و از این رو برای پیشگیری از واریس  و پیشرفت آن مناسب است. همچنین در دوره پس از درمان واریس هم می تواند از عود مجدد بیماری در افراد با سابقه ژنتیکی جلوگیری کند .

۳. دوچرخه سواری

دوچرخه سواری یک ورزش کم خطر است. این ورزش همانند پیاده روی در حالی که از مفاصل محافظت می کند، گردش خون را نیز افزایش می دهد. دوچرخه سواری منظم می تواند عضلات ساق پا را تقویت کرده و جریان خون را افزایش دهد.

در صورتی که به یک دوچرخه دسترسی ندارید، باز هم می توانید با عضلات پای خود تمرین کنید. برای این کار بر روی کمر خوابیده، زانو ها را تا نزدیکی قفسه سینه آورده و حرکت پدال زدن را با پا هایتان  انجام دهید.

۴. تمرین بورگر آلن

تمرین بورگر آلن گردش خون را بهبود بخشیده و تورم پا در بیماران با  ورید های واریسی را کاهش می دهند. این موارد از قدیمی ترین تمرینات شناخته شده جهت رفع ورم پا در مبتلایان واریس است تمرینات بورگر آلن جریان خون نواحی پایینی بدن را به وسیله کنترل و پمپاژ کردن خون تنظیم می کنند.

تمرین برگر آلن برای واریس

# نحوه انجام این تمرینات

بر روی کمر خود دراز کشیده و پاهایتان را با زاویه ۴۵ تا ۹۰ درجه بالا ببرید. این وضعیت را برای مدت ۲ تا ۳ دقیقه حفظ کنید تا رنگ پاهایتان اندکی سفید تر شود. اکنون نشسته و پاهایتان را به مدت 3 تا 5 دقیقه  آویزان قرار دهید تا رنگ آن ها به حالت اول بازگردد. دقت کنید به زانو ها فشاری وارد نیاید.

پس از آن به مدت 3 تا 5 دقیقه به صورت افقی دراز بکشید. زمان انجام این تمرین بسته به تحمل فرد بین 12 تا 13 دقیقه دارد و غالبا بین 12 تا 13 دقیقه زمان می برد

توصیه می شود 2 بار در روز اینکار انجام شود . این حرکت فوق العاده یکی از محبوب ترین روش برای کاهش ورم در مبتلایان به  ورید های واریسی است. انجام این حرکت بخصوص برای بیماران دیابتی و مبتلا به فشار خون مفید است و از ورم به علت واریس و دیگر مشکلات عروقی بخوبی پیشگیری می کند.

برای دیدن مطالب بیشتر در مورد واریس اینجا را کلیک کنید

 کلینیک فوق تخصصی درمان واریس دکتر مهرداد اقدسی



:: برچسب‌ها: #واریس,#درمان-واریس,#واریس-پا ,
:: بازدید از این مطلب : 290
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 11 ارديبهشت 1399 | نظرات ()